Egedal Kommunes Byråd vedtog i 2018 en 10-årig investeringsplan, hvori der blandt andet er afsat midler til at skabe kreative læringsmiljøer for børn og unge. Ét af initiativerne var at etablere et strategisk byggepartnerskab med en privat aktør.
Det første udførte L:Eg-projekt er Søhøjskolen, som har fået nye lyse og rumlige undervisningslokaler samt et nyt multihus i træ, der udover undervisning også kan bruges til aktiviteter som dans, musik, leg, fællessamlinger og foreningsliv. Multihuset indeholder blandt andet en multisal, fællesarealer og SFO. I projektet har der været stort fokus på at give børnene de mest optimale forhold og udviklingsmuligheder gennem inspirerende og sunde læringsmiljøer med et godt indeklima.
Søhøjskolens største udfordringer var, at skolen havde adskilte bygninger samt stor mangel på idrætskapacitet og læringsmiljøer i fællesarealerne. Derudover var der et stort vedligeholdelsesefterslæb, som blev tilgodeset i forbindelse med en helhedsrenovering af skolen.
Projektet udviklede skolens udfordringer til potentialer og muligheder ved blandt andet at aktivere facadepartierne som læringsmiljøer – både inde og ude. I facadevalget blev der arbejdet på at sikre den mest bæredygtige ventilationsløsning ved at indarbejde ventilationsaggregaterne i et inventarmøbel, der samtidig kunne anvendes af børnene til at lege med. Der blev generelt taget stort hensyn til, at skolen var i drift under renoveringen og opførelsen af skolens multihus ved f.eks. at tilrettelægge commissionings- og byggeprocessen med en løbende idriftsættelse af både tekniske anlæg samt nyopførte og renoverede areal.
Beskrivelse af DEM’s rådgiverydelser og funktion
I projektet har DEM varetaget operationel ledelse, projekteringsledelse og bæredygtighedsledelse. Derudover har DEM været ansvarlig for energi, indeklima, svanemærkning, tekniske installationer samt teknisk byggeledelse.
Foto: Nordic Office of Architecture